Yosemite

16 augustus 2012 - Mammoth Lakes, California, Verenigde Staten

Vandaag, 16/08, stond een bezoek aan Yosemite op het programma.  Vroeg opgestaan (5h45) en rond 7h00 vertrokken (jammer genoeg dus na zonsopgang).  Yosemite is werkelijk een prachtig Nationaal Park in de Sierra Nevada!  Voor we aan het grote werk begonnen, hebben we eerst enkele korte en makkelijke trails gestapt (bridalveil en lower Yosemite falls), waarna we vertrokken voor een steile klim, naar Vernal Falls (slechts 4km stappen met een hoogteverschil van 366m, gepland voor 3 uur volgens de kaarten).  Daar aangekomen, bleek er echter nog een veel hoger gelegen waterval te zijn, dus stapten we verder omhoog, dik tegen Lotte haar zin!  Niels had er wel veel plezier in en Guy kon hem amper bijhouden.  Bergop blijft hij onklopbaar, zowel te fiets als te voet!  Uiteindelijk zijn we doorgestapt tot helemaal bovenaan, tot bij Nevada Falls, een tocht van 9km, met een hoogteverschil van 610 m en een geplande tijdsduur van 5 tot 6 uur.  Teruggestapt naar beneden via de John Muir trail (nog eens 9 km), wat voor Lotte opeens geen probleem meer vormde.  Bij Niels was de kaars echter uit, net zoals bij mij als bij Guy, trouwens.  Beneden aangekomen bleken we over het geheel nog geen 5 uur gedaan te hebben, best snel dus.   We hadden wel wat vocht tekort, en hebben daar enkele liters bijgetankt.

De rest van wat we zagen van Yosemite, zagen we vanuit de auto.  We reden terug vanuit de vallei naar de oostelijke ingang van het park, die gedurende de winter- en lentemaanden gesloten is (omwille van sneeuw).  De tocht naar de Tioga-pass vanuit de vallei duurde 2 uur en bracht ons weeral langs adembenemende panorama’s en steeg verder tot een hoogte van bijna 10000 voet (zal wel ongeveer 3000m zijn).  Vanuit de Tioga-pass reden we via Lee Vining (met een schitterend zicht op Mono Lake, een groot meer op 2000 m hoogte, waarvan de waterspiegel langzaamaan zakt door overconsumptie aan water door steden zoals onder andere LA) naar Mammoth Mountain, waar we vanavond zijn aangekomen.

De accommodatie hier doet ons denken aan de typische ski-appartementen in de franse Alpen, verouderde infrastructuur, dringend aan renovatie toe dus.

Morgen wordt het vermoedelijk iets rustiger, en gaan we via Mammoth Lakes naar Beatty, net ten oosten van Death Valley, waar we ’s anderendaags ons tweede nationaal park gaan bezoeken.

1. Jos:
    18 augustus 2012
    Dag allemaal,
    leuk van jullie te horen, blijkbaar was het niet evident om deze berichten doorgeseind te krijgen, want mama begon zich al aardig zorgen te maken. Het kllinkt allemaal fantastisch wat jullie daar doen en misschien doen wij nog iets met de tips. Intussen zijn wij zelf ook druk bezig met de voorbereidingen van onze reis langs het kanaal richting Narbonne, alleen wachten wij even koeler weer af, momenteel ver boven de dertig graden.
    Groetjes.
  2. Gerd:
    19 augustus 2012
    Heel tof zo'n reisblog. Heb al direkt zin om ook te vertrekken. Spijtig van de mist in San Francisco, maar toch vind ik die foto's prachtig en iets misterieus hebben. Alvast nog een superleuk verlof!